preskoči na sadržaj

Prirodoslovno-grafička škola Zadar

Login
Tražilica
Kemijski laboratorij

         

Terenska nastava

Dokumenti škole
Javna objava informacija o trošenju sredstava
 

 

Zelene ulice našeg grada

Forenzična ispitivanja

Brojač posjeta
Ispis statistike od 15. 5. 2013.

Ukupno: 2546178
Ovaj mjesec: 1649
Ovaj tjedan: 339
Danas: 22
Ekološki tehničar

Ne možemo neki problem riješiti istim načinom razmišljanja kojim smo ga i stvorili
(Albert Einstein)

ZANIMANJE 21. STOLJEĆA

Ekološki tehničar je četverogodišnje strukovno usmjerenje nastalo iz potrebe za rješavanjem problema koji industrijskim napretkom sve više ugrožavaju prirodu i okoliš. Cilj tog smjera jeste obrazovati kadrove koji su u stanju zadovoljiti zahtjeve i izazove vremena u kome živimo, a to su s jedne strane osigurati razvoj i napredak ljudskog društva, a s druge sačuvati okoliš od daljnje degradacije (pa čak i poboljšati njegovo stanje).
Smjer ekološkog tehničara je prvi put uveden 1999. godine po uzoru na slična usmjerenja u državama Europske unije (poglavito Njemačke). »Osnovna ideja za pokretanje ovoga nastavnog usmjerenja«, moglo se u vrijeme njegova uvođenja u hrvatski obrazovni sustav pročitati u Okolišu – glasniku Državnog zavoda za zaštitu okoliša, »proizašla je iz hrvatskog zakonodavstva za područje zaštite prirode i okoliša te komunalnog reda«. Ono propisuje za određena radna mjesta srednju stručnu spremu, za što postojeći smjerovi nemaju odgovarajuća znanja. »Ovim se usmjerenjem također želi«, nastavlja se dalje u istom glasniku, »započeti 'preustroj' srednjih škola sukladno mogućnostima zapošljavanja u gospodarstvu, uslužnim djelatnostima te tijelima uprave, odnosno nadzora«. Iz toga proizlazi da je ovo usmjerenje jedno od prvih koje proizilazi iz potrebe nastale razvojem suvremenog društva i problemima koje su iz toga proizašli. Naime, zbog sve veće industrijalizacije i sve bezobzirnijeg i beskrupuloznog iskorištavanja ograničenih prirodnih resursa čovjek se našao pred gotovo nerješivim problemima. Stoga je očuvanje prirode i okoliša čovjekov trenutni prioritet želi li osigurati svoju budućnost, ali i budućnost sljedećim generacijama. Jer, nismo Zemlju naslijedili od predaka, već smo je posudili od unuka, kaže jedna mudra izreka.
Današnji je svijet suočen s mnogo problema (klimatske promjene, onečišćenje voda i zraka, širenje pustinja, izumiranje vrsta, deponije smeća, erozija tla, ugrožavanje biogeokemijskog toka tvari, genetički inženjering...), pa se s pravom govori o globalnoj ekološkoj krizi. Ti problemi su rezultat čovjekova načina razmišljanja i egoističnog stava da su okoliš i cijeli planet (biljke, životinje i drugi ljudi) stvoreni samo za to da zadovolje njegove trenutne potrebe. Mjera svega je postao profit, do kojeg je potrebno doći na bilo koji način. Ništa više nema vrijednosti, osim ako ne donosi zaradu.
Kako bi se adekvatno odgovorilo na izazove koji su pred nama, obrazovanje kadrova za zaštitu okoliša srednje stručne spreme (poput ekološkog tehničara) jeste nužnost i nasušna potreba. Ti kadrovi moraju imati potrebna znanja i stručnost za sudjelovanje na svim razinama zaštite prirode i okoliša (od praćenja stanja, uočavanja i mjerenja svih fizikalno-kemijskih parametara u okolišu, praćenja svih štetnih i drugih emisija u okoliš, do sudjelovanja u tehnološkim procesima u svrhu sprječavanja kemijsko-tehnoloških incidentnih situacija, kao i sanaciju posljedica različitih akcidenata kad je ugrožena priroda i okoliš...). Da bi se problemi zaštite prirode i okoliša uspješno rješavali obrazovanje ekološkog tehničara ne smije biti jednostrano, već interdisciplinarno, što znači da se problemi zaštite okoliša moraju sagledavati s različitih strana [prirodoznanstvenih, društveno-humanističkih, moralnih (etičkih), estetskih (umjetničkih), zakonsko-pravnih...]. Isto tako obrazovanje ekološkog tehničara ne smije biti ni jednosmjerno ni formalističko, već se nova znanja moraju stjecati u dvosmjernoj komunikaciju između profesora i učenika, u dijalogu koji rađa novim spoznajama te prijedlozima rješenja za nastale probleme, uz sagledavanje svih posljedica koje izazivaju ponuđena rješenja.
U Hrvatskoj, koja je još uvijek relativno ekološki čista, posebna se pozornost treba posvetiti obrazovanju stručnih kadrova sposobnih rješavati sve veće izazove u očuvanju okoliša. Pogotovo jer se Hrvatska nalazi pred ulazom u Europsku uniju gdje su na snazi strogi propisi u zaštiti prirode i okoliša. Stoga je usmjerenje ekološkog tehničara zasigurno jedno od najatraktivnijih i najperspektivnijih zanimanja u budućnosti. Moglo bi se reći, to je zanimanje 21. stoljeća.

preskoči na navigaciju